Pełnoziarnisty makaron z sosem śmietanowym z pieczarkami i kurczakiem | bez nabiału | BLW

W czerwcu miną dwa lata od kiedy nie jem nabiałów. Ostatnio zatęskniłam za sosem śmietanowym, prawdziwie kwaskowatym i tylko delikatnie słodkawym. Wszystkie sosy na wzór śmietanowego robione wg różnych wyszukanych przepisów były dla mnie nieco zbyt słodkie. Nie zrozumcie mnie źle. Ja nie chcę i nie chciałam odwzorować śmietankowego smaku, a jedynie znaleźć alternatywę która będzie wg mnie smaczna.

Po prawie dwóch latach poszukiwań znalazłam i okazało się, że rozwiązanie było bardzo blisko. Wegańską śmietanę zrobiłam na wzór tej proponowanej przez niezastąpioną Matkę Wegankę, różnica polega na tym, że ja użyłam nerkowców. Orzech nerkowca to numer jeden w wegańskiej kuchni. Sprytnie i smacznie rozsiadł się na miejscu pysznych serników, doprawił jogurty, wyparł twarożki, dał się wydoić dając rewelacyjne mleko, a teraz jeszcze to co planowałam od dawna i od dawna odkładałam ... stał się podstawą śmietany. 
Przetestuję jeszcze tą wersję śmietany w sosie z łososiem i grzybami. 
Oczywiście dam znać jak poszło:)

Zapraszam na pyszny obiad, który z powodzeniem może trafić do Twojego lunchbox'a.


Rozkład dań wg wieku jest rozkładem szacowanym. Każde dziecko jest inne i należy do jego diety podchodzić indywidualnie. Podając dziecku nowe danie, zawsze należy uważnie obserwować reakcję jego organizmu na ten posiłek. [E.Lorenc, dietetyk]

fot. JD



Pełnoziarnisty makaron z sosem śmietanowym z pieczarkami i kurczakiem

Składniki:
makaron pełnoziarnisty 
pojedyncza pierś z kurczaka zagrodowego
200 g obranych i pokrojonych w plasterki pieczarek
cebula
natka pietruszki
2 łyżki oleju rzepakowego tłoczonego na zimno
pieprz
na śmietanę:
100 g orzechów nerkowca
sok z połowy cytryny
woda
dla dorosłych: sól


Przygotowanie:
1. Śmietana: Nerkowce moczyć przez noc. Następnego dnia rozdrobnić na gładką masę wraz z sokiem z cytryny i 3 łyżkami wody. Następnie dodawaj stopniowo wody do uzyskania pożądanej konsystencji.
2. Na patelni rozgrzać olej. Cebulę oczyścić i pokroić w kostkę. Wrzucić na rozgrzany olej i zeszklić. Dodać pieczarki i smażyć 4 minuty, mieszając co jakiś czas. Pierś z kurczaka oczyścić z błonek, pokroić na spore kawałki. Wrzucić na patelnię. Jeśli sok z pieczarek się zredukował dolać odrobinę wody i udusić całość. Dodać wcześniej przygotowaną śmietanę i dusić jeszcze przez 3 minuty. Do powstałego gęstego sosu dodać posiekaną pietruszkę i w razie potrzeby podlać sos wodą, żeby nie zgęstniał zbyt mocno. Na koniec posypać dwiema sporymi szczyptami świeżo mielonego pieprzu.
3. Makaron ugotować w niesolonej wodzie. Odcedzić i podawać z sosem.
Dorośli oczywiście mogą posolić danie już na talerzu. Maluchy jedzą bez soli.

Smacznego.

Komentarze