Chłodnik z botwiny z ziemniakiem

W upały rządzą dania szybkie i takie, które jada się na zimno. Chłodnik, który dziś zaproponuję może nie jest szybki, ale na pewno wart polecenia. Zwykle jadałam takie na kefirze, jogurcie lub innym produkcie pochodzenia mlecznego. Ze względu na Małą Mi ten chłodnik jest całkowicie wegański. Bulion warzywny, botwina, ogórki, rzodkiewka i zakwaszone mleczko z nerkowców. Nic więcej do szczęścia nam nie potrzeba. Sezon na botwinę jest dość krótki, więc korzystajmy, bo pyszna i zdrowa. W upalną sobotę zapraszamy na chłodnik z botwiny z dodatkiem ziemniaka.


Rozkład dań wg wieku jest rozkładem szacowanym. Każde dziecko jest inne i należy do jego diety podchodzić indywidualnie. Podając dziecku nowe danie, zawsze należy uważnie obserwować reakcję jego organizmu na ten posiłek. [E.Lorenc, dietetyk]

fot.JD

Chłodnik z botwiny
5-6 porcji
1 pęczek botwiny
1 litry bulionu 
1 szklanka nerkowców, namoczonych przez noc w zimnej wodzie
4 łyżki soku z cytryny
3 szklanki świeżej wody
szczypta soli
1 pęczek rzodkiewek
2 ogórki
garść szczypiorku
pęczek koperku
6 małych ugotowanych ziemniaków
sól i czarny pieprz

  1. Pęczek botwiny dokładnie wymyć. Bulwy obrać z ogonków i pokroić w drobną kostkę, łodyżki w cienkie paski, Pokrojone bulwy i łodyżki wrzucić do garnka, zalać litrem bulionu warzywnego. Zagotować i zostawić na ogniu 7-10min. W tym czasie pokroić liście, dodać do garnka i gotować jeszcze 3 minuty, Po tym czasie odstawić do ostygnięcia.
  2. Nerkowce wrzucić do kielicha blendera wraz z wodą i rozdrabniać do uzyskania jednolitej masy. Następnie przecedzić przez gazę do butelki. W gazie zostaną resztki orzechów (można z nich przygotować np. twarożek), a w butelce będzie mleko nerkowcowe. Do butelki dolać cytrynę. Wymieszać, odstawić.
  3. Rzodkiewkę, ogórki, szczypiorek, koperek drobno pokroić.
  4. Wystudzony wywar połączyć z zakwaszonym mlekiem nerkowcowym. 
  5. Dla dorosłych podawać wraz z rzodkiewką, ogórkiem, ziołami i ziemniakiem oraz doprawić solą i pieprzem. Dla niemowlaka w zależności od ilości ząbków i jego możliwości, Mała Mi jadła z ziołami i ziemniakiem.
fot.JD

Dla właścicieli Thermomix'a:

  1. Pęczek botwiny dokładnie wymyć. Bulwy obrać z ogonków i pokroić w drobną kostkę, łodyżki w cienkie paski, Pokrojone bulwy i łodyżki wrzucić do garnka, zalać litrem bulionu warzywnego. Zagotować i zostawić na ogniu 7-10min. W tym czasie pokroić liście, dodać do garnka i gotować jeszcze 3 minuty, Po tym czasie odstawić do ostygnięcia.
  2. Nerkowce wrzucić do kielicha blendera wraz z wodą i rozdrabniać 1min30s/obr.9. Następnie dolać cytrynę 30s/obr.5. Przelać do butelki i odstawić.
  3. Rzodkiewkę wrzucić do kielicha 5s/obr.6, przerzucić do miski. Ogórki pokroić w kawałki i wrzucić do kielicha 4s/obr.5, przełożyć do miski. Zioła włożyć do kielicha i poszatkować 3s/obr.8.
  4. Wystudzony wywar połączyć z zakwaszonym mlekiem nerkowcowym. 
  5. Dla dorosłych podawać wraz z rzodkiewką, ogórkiem, ziołami i ziemniakiem oraz doprawić solą i pieprzem. Dla niemowlaka w zależności od ilości ząbków i jego możliwości, Mała Mi jadła z ziołami i ziemniakiem.
Uwagi:
1. Dzisiejszy program sponsoruje literka J jak Jadłonomia, która ostatnio niezmiennie jest dla mnie inspiracją i motywacją do prac w kuchni. Przepis pochodzi z jej bloga.
2. Jadłonomia nie kłamie. Chłodnik jest rewelacyjny, za pierwszym razem nie zdążyłam zrobić zdjęcia, za drugim razem zdążyłam ale z pośpiechu nie wrzuciłam ziemniaka i koperku do sesji, Jak jadłam się zorientowałam. Mam nadzieję, że to małe niedociągnięcie zostanie wybaczone.

Komentarze